פיתוח מיומנויות רכות מרחוק כן או לא

העולם השתנה ואנחנו יועצים ארגונים, מנחים ומפתחי למידה נדרשנו לחשב מסלול מחדש… לאור הניסיון שצברנו בחודשים האחרונים, מצורפות תובנות משמעותיות מתקופה זו, מתוך תקווה להמשיך לתת מענה ולתמוך בארגונים גם מרחוק.

1. רקע: כשהקורונה פגשה את דיאלוג ואמן 
בתקופת הסגר ניצבנו כמו כולם מול צמד המילים: "לא חיוני". היו לנו שתי אפשרויות: להאמין למי שאומרים לנו שבתקופה זו אנחנו לא רלוונטיים, להקטין את הפעילות עד כדי ביטול מלא ולחכות לישועה/חיסון, או להתכנס פנימה ולחשוב – מדוע אנחנו בעצם עושים את מה שאנחנו עושים? 
 
ב-15.3 הודעתי למחלקה שלי שאנחנו במצב חירום. לא חירום לאומי, חירום ארגוני. שוק העבודה עובר טלטלות, הריחוק משפיע על המחוברות והמוטיבציה, לעובדים יש זמן לחשבון נפש והם יותר מתמיד מחפשים פיתוח אישי (אלמנטים שכמו שאנחנו יודעים, משתקפים אחר כך ביעדים הארגוניים…). ומה עושים הארגונים? בלית ברירה, מבטלים קורסים, הנחיות וסדנאות שפעם, לפני הקורונה, הייתה להם סיבה ממש טובה להזמין אותם.הודעתי למחלקה שלי: אם נעלם עכשיו, ארגונים שבמשך תקופה ארוכה לא פיתחו מיומנויות רכות, לא ישובו סתם כך לפתח אותן.
למזלי, יש לי מחלקה מיוחדת ורב תחומית (מפתחים קלאסיים וטכנולוגיים, יועצים ארגוניים ומהנדסי תעשייה וניהול), אנשים שגם בשגרה מתרגלים גמישות מחשבתית, ומתרגשים כמוני מעיצוב השירותים שלנו בהתאם לצרכים המשתנים של הלקוחות. המעבר לפיתוח מיומנויות רכות מרחוק התחיל עם פיתוח מנהלים אצל אחד הלקוחות איתם אנחנו עובדים שנים, שהפכה בין לילה מהכשרה קלאסית לדיגיטלית: המפגשים הפכו קצרים וממוקדים, התרגולים והעיבודים נעשו בקבוצות קטנות, וכל ערך שאפשר היה לתת כלומדה או סרטון במקום בצורה פרונטלית-רחוקה, הופק ככזה. זו הייתה רק ההתחלה.
 
אבל… רגע לפני שנצלול לנושא של פיתוח מיומנויות רכות מרחוק אנחנו צריכים לעצור ולבחון את האפשרויות הקיימות בין למידה מקרוב ללמידה מרחוק. הנחת היסוד שלי היא שאין תחליף למפגש פנים אל פנים עם המנחה ועם קבוצה. במרחב הדינאמי, הקלאסי מתאפשרים תהליכי פיתוח אישיים וקבוצתיים משמעותיים ולכן, עלינו לבחון יחד עם הלקוחות, באילו תנאים ניתן לקיים מפגשים קבוצתיים ופנים אל פנים (כמובן בהתאם להנחיות של התו הסגול) ולא להסיט את ההגה ולהגיד מעכשיו הכול דיגיטלי! 
 
לכן, למידה היברידית המשלבת מפגשים פנים אל פנים, מפגשים סינכרוניים (זום וחבריו…) ומפגשים א-סינכרוניים (פודקאסט, טד, לומדה ועוד) יאפשרו לנו למקסם את הפיתוח של מיומנויות רכות.
ועכשיו נעמיק בכל הקשור לפיתוח מיומנויות רכות מרחוק מתוך הנחה שבדקנו את האפשרויות השונות של קיום מפגשים פרונטליים ולא ניתן לקיים מפגשים פרונטליים בשלב זה.
 
2. ה-אתגר שלנו בשגרה וגם בחירום: התנגדויות
בדרך לפיתוח מיומנויות רכות באמצעים דיגיטליים, אנחנו נתקלים בהתנגדות משני כיוונים: אנשי המקצוע מנחים, יועצים ומפתחי למידה שעוסקים בפיתוח מיומנויות רכות בשגרה, ולקוחות – שמתרגלים מיומנויות כאלה בקורסים והכשרות קלאסיות.
נתחיל בעצמנו, אנשי המקצוע. ככה זה נראה:
 
התנגדות מחשבתיתגמישות מחשבתית
שינוי אמיתי קורה בעבודה בין-אישית, בלתי אמצעית ורגשית, שאי אפשר להשיג בזום.בזום נדרשת מאיתנו התמודדות אחרת ובעיקר יכולת לזהות התנגדויות גם מרחוק, אך מהניסיון שלנו – פגשנו רגשות חזקים גם מרחוק.
פיתוח מיומנויות רכות נעשה באמצעות תרגול, התנסות וסימולציות שמדמות את המציאות, כלומר פנים-אל-פנים.המציאות היום היא דווקא הרבה שעות זום ופחות מפגשים פנים-אל-פנים, ניתן לבצע את התרגול ניתן גם בין המפגשים- לשלוח את המשתתפים להתנסות בהתנהגות מסוימת ולשתף לאחר מכן בחוויה ובהבנות.
דינמיקה קבוצתית ניתן לייצר רק בנוכחות פיזית.אפשר להשתמש בכלים דיגיטליים שונים על מנת לחזר את החיבור בין המשתתפים. לדוג': פתיחת WhatsApp של הקבוצה ושיתוף בחוויות/ תמונות, משחקי היכרות בזום, לייצר מפגשים פרונטאליים או בזום של משתתפים שונים מחוץ למפגשים עם המנחה
הלמידה הדיגיטלית היא שטחית בלבד.מפאת קוצר הזמן של ישיבות בזום, הלמידה עשויה להיות דווקא ממוקדת יותר ועם זאת מעמיקה כל עוד מדובר בקבוצה לאורך זמן ובקבוצות קטנות
פיתוח מיומנויות רכות בזום מוזיל את המקצוע שלנו.המצב אמנם משנה, אך הוא לא משנה את המהות! חשוב לשים את הגבולות שיאפשרו לבצע תהליך מעמיק (קבוצות קטנות, מחויבות ללמידה)
אני לא דיגיטלי/ית.להשקיע זמן בלמידה של הכלים הדיגיטליים ולהתנסות יעזרו להתמודד עם התנגדות זו.
ומה קורה אצל הלקוחות?

התנגדות מחשבתיתגמישות מחשבתית
בתקופה הזו אין קשב לפיתוח מיומנויות רכות.דווקא בתקופה זו יש לפתח מיומנויות מותאמות לשינויים המתרחשים בעולם העבודה.
צריך להתמקד בביזנס.אם נתמקד בביזנס בלבד, נפסיד את העובדים, שיותר מתמיד מחפשים להתפתח.
אין כסף לזה.ניתן להתחיל בפיילוט, עד שתושג יציבות ארגונית.
קשה להתרכז יום שלם בזום.הלמידה צריכה להיות מותאמת: מנות קטנות וקיצור משך ההנחיה.

    3. מ"אי אפשר" ל"בואו ננסה": איך מניעים פיתוח מיומנויות רכות בדיגיטל?
 
  • התחילו מה"מה" ולא מה"איך": אל תחשבו מה הפלטפורמה הדיגיטלית מאפשרת או גוזלת מאיתנו, אלא אילו מיומנויות תרצו לפתח, ורק אז התפנו לחשוב על הטרנספורמציה שלהן למצב החדש. כי כשה"מה" מספיק חשוב, "האיך" מוצא את דרכו.
  • כשהגעתם ל"איך" חשבו קודם כיצד הייתם מפתחים מיומנויות אלה במצב הרגיל, ושאלו את עצמכם: האם זה רלוונטי? ואם לא, אילו התאמות נדרשות?
  • מפו את האמצעים שברשותכם: סרטונים, לומדות, אינפוגרפיקות, מפגשי זום אישיים וקבוצתיים, מפגשים פרונטליים לקבוצות קטנות, מייל, WhatsApp, קירות בארגון. התייחסו לכל אלו כמרחבים אפשריים ללמידה.
4. פתרונות, תובנות ומסקנות מדיאלוג
שלושת השורות הראשונות מתייחסות ישירות לפיתוח מיומנויות רכות ועוד מספר טיפים יותר כלליים…
 
מה אני רוצה לעשות?מה מקשה עליי?איך אתמודד?דוגמא
פיתוח באמצעות ידעקשה לשבת הרבה זמן מול המסך."למידה הפוכה": לרכז את הלמידה למספר דקות של לומדה/סרטון, ואנצל את המפגש לעיבוד הנושאים.מרחב למידה הכולל לומדות/ סרטוניינפוגרפיקה וטדים
לחצו לצפייה
פיתוח באמצעות התנסות ותרגולאנשים יחששו לבצע סימולציה במרחב הווירטואלי.חשבו על משימות לתרגול עצמי מחוץ למפגש שניתן לעבד במפגש עצמו, שלבו תרגול בלומדות והבחינו מתי נכון מבחינת אמון הקבוצה לבצע סימולציה בלייב. * בין המפגשים בצע שיחת משוב לעובד שלך אודות משימה/ תרגל את מודל אפרת במהלך השבוע
* תרגול בלומדה – לחצו לצפייה
פיתוח מודעותאנשים לא אוהבים להיחשף בפלטפורמה הדיגיטלית.עבדו בקבוצות קטנות (מקסימום 6 משתתפים), הודיעו לקבוצה שאינם מקליטים את התרגולים ושלבו מפגשי ייעוץ אישיים.
הוסיפו פעילויות לפיתוח מודעות גם מרחוק
* מנטימטר עם השם של כל משתתף ושאר המשתתפים כותבים תכונה המאפיינת את סגנון המנהיגות ועיבוד משותף
* חלקו במהלך הפגישה לחדרים של זוגות/ שלשות לטובת דילמות עמיתים
צירת אינטימיותיש פחות "סמולטוק" ולא נפגשים.
ולא מרגישים את מה שקורה בחדר
הקדישו זמן להיכרות מוקדמת של המשתתפים עם המנחה ושל המשתתפים ביניהם, חשבו על אלמנטים נוספים שיגבירו את תחושת האינטימיות, שקפו אם אתם עסוקים בדברים נוספים (כותבים לדוגמא) וחשוב "לצאת" מחוץ למסך ולשדר לצד השני שאתם מרגישים אותם גם מרחוק * שקף עם קלפים של שאלות היכרות בתוך מצגת
* מראש כל אחד בוחר רקע לזום של תמונה שמאפיינת אותו
* לברר האם התחושות שלכם על מה שקורה בצד השני נכונות ברמה השטחית- עושה רושם שאתם עוסקים במשהו אחר/ מרגיש שאת מתנגדת…
* ניתן לייצר רקע אחיד לקבוצה וכך למנוע תחושה של חדירה לפרטיות הביתית ולרכז את האינטימיות לתוך המרחב הקבוצתי.

רכישת אמון בכלים החדשיםאנשים יבחרו שלא להשתתף בגלל טכנופוביה.זהו את המתקשים ותרגלו איתם את השימוש בזום/ Teams ובלומדות לפני תחילת ההכשרה או שתשלחו להם סרטון/ לומדה שמסבירה את השימוש בכלים.לומדת זום
מחויבות ללמידההסחות דעת בסביבה הביתית/ בעבודה יגרמו למשתתפים להתעסק בדברים אחרים.קצרו את המפגשים, אל תוותרו על תיאום ציפיות, בקשו מהמשתתפים להכין את הסביבה שלהם לכך שהם בלמידה (אפשר לשלוח שלט חביב להדפיס ולתלות על הדלת), בקשו שהמצלמות יהיו פתוחות, וקיימו מפגש התנעה מפורט עם הסברים על אופי ההכשרה.תיאום ציפיות ניתן לבצע באמצעות Padlet וכך ילווה את הקבוצה
  5. ועכשיו יוצאים לדרך, בלי תירוצים
בניית מיומנויות רכות אצל עובדים היא דבר מרכזי בעבודתנו כיועצים ומפתחים. במקום לוותר על ארסנל שלם של כלים (או לחילופין, לוותר על הייעוץ כליל), בצעו את ההתאמות הנדרשות בגמישות ויצירתיות, והציעו ללקוחות שלכם פתרונות שלוקחים בחשבון את הכאבים שלהם. כי אם לא תהיו שם עכשיו, מי יודע מה יהיה אחר כך 😊
 

אני מזמינה אתכם לפנות אליי לחילופי תובנות ולמידה משותפת. אשמח לחלוק ולהכיר פתרונות נוספים. 

יעל סלם אופז  | מעצבת ארגונית, מנהלת מחלקת יעוץ ארגוני, פיתוח למידה והדרכה

נייד: 0547074433

 

   

לחצו כאן למסמך המלא
 
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

שיתוף: