האם התפקיד שלך בסכנת הכחדה?

כתב: רונן אלוש, יועץ ארגוני

ההתקדמות הטכנולוגית של העשורים האחרונים מעמידה בסימן שאלה את המשך קיומם של תפקידים ומקצועות רבים בעולם העבודה. עם זאת, מחקרים עדכניים מראים כי תפקידים ומקצועות המצריכים רמה גבוהה של בינה חברתית ‘מחוסנים’ יותר בפני אוטומציה.

אז מהי ‘בינה חברתית’? במחקר The Future of work skills משנת 2020, הגדירו אותה כך: היכולת לחבור לאחרים בדרך עמוקה וישירה, לחוש אותם ולעורר בקרבם תגובות ואינטראקציות רצויות”. עובדים בעלי בינה חברתית יכולים להעריך במהירות את רגשות הסובבים אותם, להתאים את המילים, הטונציה והמחוות ההתנהגותיות בהתאם – ועל ידי כך לזכות באמון ובשיתוף פעולה. אמנם מיומנות זו היא לא ‘חדשה’ וקשורה ישירות במושגים כגון תקשורת בינאישית והנעה ללא סמכות, אבל היא הופכת לחשובה מאי פעם לאור שינויים בעולם העבודה.

בעבר, התקשורת הבינאישית במקום העבודה הייתה בעיקר פרונטאלית או טלפונית, ועם אנשים שעובדים פיזית לידנו. היום, ערוצי התקשורת מגוונים בהרבה (וואטסאפ, זום, ועוד), ואמצעי התקשורת החדשים מאפשרים תקשורת מרחוק עם אוכלוסיות שונות ממקומות שונים – תקשורת היכולה להיות בעייתית ומורכבת ללא בינה חברתית.

רובוטים מחליפים יותר ויותר תפקידים ומקצועות אנושיים. עם זאת, היכולות החברתיות והרגשיות שלהם עדיין מוגבלות, וכך זה יישאר, לפחות בשנים הקרובות. בינה חברתית אנושית הינה אחד מהיתרונות היחסיים הגדולים ביותר של האדם על פני המכונה.

ואכן, מחקרים מראים כי מקצועות המצריכים רמה גבוהה של בינה חברתית (מורים, מטפלים רגשיים, בדרנים, יועצים, ועוד) ימשיכו להיות מבוצעים על ידי בני אדם בעתיד הנראה לעין, והבינה החברתית תמשיך להיות מיומנות מרכזית בעולם העבודה החדש.

ומה אנחנו אומרים? שהשקעה בפיתוח הבינה החברתית, הן מצד הארגונים והן מצד העובדים עצמם, הינה השקעה נדרשת – ומשתלמת.

לעוד מידע על דיאלוג ייעוץ ארגוני – https://dialogue.co.il/organizational-consulting

נשמח לשיתוף

פוסטים נוספים שאולי יעניינו אותך

דיאלוג לגיל הרך

על חשיבות הלמידה מהצלחות בהתפתחות המקצועית

כתבה: רוית רוזנפלד קראפט, מנחה בכירה בדיאלוג לגיל הרך יולי 2025 הלמידה מהצלחות מהווה אבן יסוד בתהליך ההתפתחות המקצועית של המדריכה החינוכית ההתפתחותית. כאשר אנו

דיאלוג לגיל הרך

אקלים מיטבי במסגרות חינוכיות לתינוקות ופעוטות

מאת: תמי אלבז, מדריכה חינוכית, מנחת סופרוויז’ן למדריכות ומובילת סדנת “אורות אדומים” איכות הטיפול – מאפיינים מבניים ותהליכיים איכות הטיפול במסגרת החינוכית נמדדת על פי

תיאום טיפול

הסמן הימני של החוסן הנפשי בישראל

במהלך השנים האחרונות, תחום השיקום הנפשי בישראל עבר שינויים משמעותיים. אחד הגורמים המרכזיים לכך הוא דיאלוג תיאום טיפול, אשר פועל מעל 11 שנים ומוביל את