שמעתי לאחרונה את בני שואל, למה השמיים כחולים? למה העץ ירוק? למה אני צריך לישון? למה אני לא יכול לצאת החוצה? למה אני לא יכול לקבל את הצעצוע הזה?
כאשר ילדינו מתחילים ברצף שאילת (מחזוריות) ה'למה?', לא לוקח לנו הרבה זמן לפני שאנחנו (במקרה הגרוע) מאבדים את הסבלנות ועונים בצורה חותכת 'ככה', או (במקרה הטוב) מתקשים למצוא תשובה ומעוותים את ההיגיון תוך שאנחנו מנסים להצדיק את הסיבה לתשובה שנתנו .
ילדים שואלים כ- 90 שאלות ביום, מרבית מהשאלות הן שאלות "למה?". בצורה זו הם רואים, שומעים, חווים אירועים, לומדים ומבינים שכל מה שהם נתקלים בו, הוא הגורם או ההשפעה של משהו אחר.
אחת השיטות המפורסמות והפשוטות לפתרון בעיות, שפותחה על ידי טויוטה, ידועה בשם '5 why’s'. שיטה זו מדגימה שאילת 'למה?' שוב ושוב כדי לזהות את שורש הבעיה ואת הפוטנציאל לפתרון. הדרך הטובה ביותר להסביר את השימוש בשיטה היא פשוט לדמיין ילדים שואלים "למה?" … שוב ושוב.
אז, למרות שלעיתים קשה לנו עם השאלות החוזרות ונשנות, אנו כהורים גאים באינטליגנציה ובסקרנותם של ילדינו. אז למה אנחנו לא יכולים?
כמבוגרים, אנו לעיתים מאבדים את היכולת שלנו (פשוט) לשאול "למה?". זה יכול לקרות בגלל הפחד שיצחקו עלינו, בגלל החשש שיחשבו שזה טיפשי, בגלל שזה יכול להעיד על חוסר הידע שלנו או סתם בגלל שאנחנו מניחים שאנחנו יודעים הכל ולכן אנחנו לא טורחים לשאול.
אם נתרגל לשאול את עובדינו 'למה?', נוכל להנחיל את השימוש בשיטה, נאתגר אותם, נעורר חשיבה יצירתית, מתן פתרונות והבניית התרבות לשיפור מתמיד. באמצעות השיטה אנו יכולים לקלף את שכבות הסימפטומים, להעז ולצלול עמוק יותר בכדי למצוא את הגורם האמתי לבעיה.
דוגמא מיישום השיטה באנדרטת ג'פרסון, הנמצאת בפארק הפוטומק בעיר וושינגטון.
בשנות ה-90 מצבה של אנדרטת ג'פרסון הידרדר ולא היו בטוחים מדוע? בין היתר, נושא זה הונח על שולחנו של פרופסור דון מסרשמיט ((Don Messersmith, אנטומולוג מוערך. (אנטומולוגיה – מדע העוסק בחקר החרקים). שהחליט ליישם את שיטת ה-'5Why’s'
1. למה #1 – למה מצבה של האנדרטה מתדרדר? בגלל השימוש בכימיקלים קשים המשמשים לעתים קרובות כדי לנקות את האנדרטה
2. למה #2 – למה יש צורך בכימיקלים קשים לניקיון האנדרטה? בכדי לנקות את הכמות הגדולה של גללי השחפים מהגג האנדרטה
3. למה #3 – למה יש מספר רב של שחפים על האנדרטה? בגלל מספרם הרב של עכבישים וחרקים אחרים שהם מקור המזון של השחפים
4. למה #4 – למה יש מספר רק של עכבישים וחרקים אחרים סביב האנדרטה? כי החרקים נמשכים אל האנדרטה בשעת בין ערביים
5. למה #5 – למה החרקים נמשכים אל האנדרטה בשעת בין ערביים? כי תאורת האנדרטה בשעות הדמדומים מאפשרת קרקע פורייה להזדווגות ורביה של החרקים
זוהי דוגמא קלאסית המדגימה כיצד שימוש בשיטת ה-'5Why’s' מאפשר לעבור מעבר לחקירת הרמה הראשונה, אשר היה גורם לשינוי הרכב חומרי הניקיון הכימיים, או מאפשר מציאת שיטות ניקוי שונות אשר עשוי היה להאט את ההידרדרות, אבל לא יותר.
הפתרון שיושם היה פשוט, עיכוב הדלקת אורות האנדרטה בערב בכחצי שעה. התוצאה הייתה ירידה מדהימה של 85% בגללי השחפים וכתוצאה מכך ירידה מסיבית ברמה ובעלויות הניקיון הנדרשות. בונוס נוסף היה גם ירידה בעלויות האנרגיה.
שימו לב שצורת יישום השיטה יעילה ביותר כאשר התשובות מגיעות מהאנשים בשטח, אותם עובדים שיש להם ניסיון בתהליך הנבדק.
אז, פשוט תשאלו ותעודדו את העובדים לשאול 'למה?'
קובי חביב
מומחה Lean ומוביל מצוינות ארגונית
hkobi@amanet.co.il