מאת: עופרי שמואלי, מומחית לגיל הרך, מנחת סופרוויז’ן בדיאלוג לגיל הרך ומדריכה חינוכית
“אנחנו לא צריכים ישיבות, אנחנו כל הזמן מדברים”. מכירים את המשפט הזה?
והנה השאלה המבקשת – האם אתם עורכים באופן קבוע ומסודר ישיבות צוות במסגרת לגיל הרך שבניהולכן? באיזו תדירות? על מה מדברים בישיבה? מי משתתף בה? מי מנהל את הישיבה והאם היא תמיד בהובלת מנהל.ת המעון? האם לפעמים יש נוכחות של המדריכה בישיבות? מי יוזם אותן?
דווקא בתקופה הסוערת של השנים האחרונות – ישיבת צוות הינה הדלק של חיי צוות המעון!
אלא שהיא לא מתקיימת בחלק מהמעונות, או מתקיימת לעיתים רחוקות.
מדוע זה כל כך קשה להקפיד על קיום ישיבת צוות? יש לכך כמה גורמים:
*זמן נוח לכולם (סידורי עבודה שונים, בשעות שנת הילדים בצהריים לא מתאפשר וכד’…);
*הצוות מתקשה להישאר שעות נוספות אחרי סיום היום;
*לעיתים המנהל.ת מתקשים לשלם על השעות הללו;
*לא ברור איך מנהלים ישיבה כזו ומה עושים בה;
*קובעים זמנים, וכשמגיע התאריך פתאום חצי מהצוות אינו יכול להישאר…;
אז האמת שלא חסרות סיבות ללמה לא.
אבל בואו נחשוב למה כן, למה כן כדאי להתעקש ולהקפיד על ישיבת צוות:
*כמו שכתבנו זה “הדלק” שמניע את חיי המעון.
*זהו זמן שקט ללא הפרעות בו ניתן זמן לענייני הגן הטכניים, לשיחה מעמיקה ומקצועית על הילדים, ליחסים בצוות, לקשיים, לתכנון, לסוגיות פדגוגיות, לגיבוש, לונטילציה ועוד ועוד ועוד.
*יום לאחר ישיבת הצוות תמיד יש תחושה אחרת באוויר, דברים עובדים יותר טוב, אנשים בצוות באים עם מוטיבציה אחרת לעבודה, משהו משתחרר…
*כאשר הישיבות מתקיימות באופן קבוע ומתוכנן, הצוות יודע שיש זמן ומקום להעלות נושאים מסוימים שלא היה זמן לדבר עליהם במהלך העבודה וחשוב מאוד לדבר עליהם.
*לפעמים אנו עובדים יחד כל היום אך לא באמת יצא לנו להכיר לעומק את מי שעובד איתנו. ישיבות צוות הן הזדמנות לגיבוש והכרות, לתיאום ציפיות, לתכנון ובקרה, לשיתוף פעולה וחלוקת אחריות ותפקידים, למעקב אחר הילדים ולחשיבה על דרכי פעולה איתם.
*בעצם ישיבות הצוות הן כלי ניהולי שמקדם תקשורת בין חברי הצוות, למידה והתפתחות ומשיג לבסוף את המטרה המרכזית והיא קידום ותרומה משמעותית לאיכות הטיפול בילדי המעון.
ובהקשרה של תוכנית שנתית – ישיבות צוות הם הדבר הראשון שכדאי לתכנן ולנקוב בלוח השנה והכי חשוב – לדאוג שתתקיימנה.


