מאת: שירלי בר טוביה, מרצה בקורס “ללמוד לחיות ביחד” בתכנית שוורץ, ומנחת סופרוויז’ן בדיאלוג לגיל הרך
התוכנית “ללמוד לחיות ביחד” פותחה במסגרת “תכנית שוורץ” – לימודי המוסמך לגיל הרך, באוניברסיטה העברית בירושלים, על ידי פרופ’ מיקי רוזנטל, ד”ר ליהי גת וד”ר חנה צור לפני כשני עשורים, ומאז נמצאת בחוד החנית של העשייה החינוכית לגיל הרך. כיום, נפוצות השתלמויות רבות של התוכנית בקרב צוותי חינוכיים ומדריכות חינוכיות וכן יוצאים לפועל חידושים והרחבות לתוכנית בשטח החינוכי טיפולי.
התוכנית עוסקת בהתפתחותם הרגשית-חברתית של ילדים בגיל הרך וביחסים החברתיים בקבוצת השווים במסגרת החינוכית. היא נותנת דגש מיוחד לגיל הינקות (לידה עד 3 שנים) ולגיל הגן (3–6 שנים), תוך התייחסות להבדלים בהתפתחות החברתית בין גילאים אלו.
התוכנית מורכבת ממודולות שונות, העוסקות במצבים החברתיים השונים בקבוצה:
- מבוא: משמעות החיים החברתיים בגיל הרך, יחסים חברתיים ויכולת חברתית.
- אמפתיה ופרו-חברותיות: התייחסות לזמני מצוקה בחיי קבוצות של תינוקות, פעוטות וילדים, ותפקיד הצוותים החינוכיים בפיתוח יחסים פרו חברתיים.
- משחק משותף ומעמדות חברתיים: הצטרפות למשחק, סינכרון, הדדיות וזיהוי מעמדות חברתיים בגיל הרך.
- קונפליקטים ואלימות: הבנת מריבות, קונפליקטים ותוקפנות בגיל הרך, ופיתוח אסטרטגיות לניהולם.
ייחודה של התוכנית הוא במתן מקום נרחב לזווית הראיה של המחנכות (מחנכות-מטפלות וגננות), לעמדותיהן ואמונותיהן, שלעיתים נותרות סמויות מן העין אך משפיעות על התערבותן במצבים חברתיים.
משתלמות התוכנית עוברות תהליך עומק, המאפשר להן להתבונן על אמונותיהן, ניסיונן והדרך בה הן מתבוננות על השדה החברתי של הילדים, ולהעמיק בהבנת תהליכים חברתיים בגיל הרך.
השפעת התוכנית על העשייה החינוכית
התוכנית יוצרת בשטח החינוכי שפה מקצועית המאפשרת לצוותים:
- להבין את משמעות האינטראקציות השונות המתרחשות בקבוצה החברתית.
- לזהות את התפתחות האמפתיה והאופן בו היא באה לידי ביטוי בסיטואציות של מצוקה בקבוצה החברתית במעון ובגן, וכמה משמעותי תפקיד המחנכת ליצירת אקלים פרו חברתי במסגרת החינוכית.
- להכיר לעומק את אתגרי המשחק המשותף ואת המעמדות החברתיים בגיל הרך, ולהתנהל באופן אפקטיבי מול ילדים “שקופים” או דחויים חברתית.
- להתבונן בקונפליקטים מזווית חינוכית, להבין את חשיבותם וכיצד למנוע מהם להפוך לאלימים, ולסייע לפעוטות ולילדים למצוא דרכים לפתרון קונפליקטים שילוו אותם בהמשך דרכם החברתית.
חשוב לציין, כי התוכנית מאפשרת גם למדריכות חינוכיות, להכיר לעומק את הנושאים הללו ולהדריך בהתאם את הצוותים במסגרות החינוכיות במצבים החברתיים בקבוצה.
לסיכום
בעבודה עם הגיל הרך, ובפרט עם גיל הינקות, אל לנו לשכוח כי אנחנו יוצרים תשתית חברתית בגיל קריטי, תשתית אשר תשפיע על היבטים נרחבים בחייהם של התינוקות, הפעוטות והילדים בהמשך חייהם. התוכנית “ללמוד לחיות ביחד” מאפשרת התערבות איכותית ומשמעותית, מקדמת אקלים פרו-חברתי במסגרת החינוכית ותורמת לפיתוח כישורים חברתיים חיוניים בגיל הרך.


